Od doby, kdy “otec public relations“ Edward Bernays prolomil tabu ohledně kouření žen na veřejnosti, uběhlo již mnoho let, během kterých prošlo PR velkým vývojem, ať už pod vlivem změn ve společnosti či nových technologií.

Z počátku šlo zejména o vytváření pozitivního mediálního obrazu o určitém produktu, společnosti, politické straně nebo kandidátovi. S rozšířením internetu do všech domácností se značně rozšířila i oblast působení PR a k tehdy tradičním “PR disciplínám“ přibyly i nové, jako jsou články pro internetové magazíny, správa facebookových stránek či PPC kampaně.

Během posledních let se však ve světě internetu objevil zcela nový fenomén – blogování a vlogování, čili natáčení video blogů na youtube.

Těm nejúspěšnějším blogům by mnohdy čtenost mohl závidět kdejaký magazín, a jejich nespornou výhodou oproti tradičnímu tisku či komerčním internetovým magazínům je jejich věrohodnost a iluze autenticity. Pro mnoho mladých slečen je jejich oblíbená beauty blogerka vzorem a berou ji jako svou kamarádku. Pokud blogerka ukáže, jakým make-upem či tvářenkou se líčí, budou se stejným produktem chtít líčit také, aby se přiblížily svému idolu. To platí i v případě úspěšných blogů o módě či životním stylu.

A ještě větší úspěch mají zmiňované vlogy na youtube.

Nejznámějšímu slovenskému youtuberovi, který si říká GoGoMan a natáčí humorná videa pro teenagery, by sledovanost mohly závidět pomalu i Události – jeho nejsledovanější videa mají přes milion a půl zhlédnutí, a pravidelných odběratelů má na svém účtu již téměř milion.

Pro mladé slečny je naopak idolem čtrnáctiletá (a to zdaleka není v youtube komunitě nejmladší) Teri Blitzen, jejíž videa mají v průměru 200 000 zhlédnutí a točí o všem možném – od záběrů z dovolené na horách až po ukázky toho, co si koupila. A její vrstevnice jásají.

Pozoruhodně vysoká návštěvnost blogů a zejména sledovanost vlogů neunikla ani pozornosti PR agentur, zastupujících různé firmy. Pro propagaci produktu s hlavní cílovou skupinou mezi dětmi a teenagery si lze jen stěží představit lepší možnost, než videa s desítkami až stovkami tisíc zhlédnutí.

A právě to znamená pro píáristy zcela nový úkol. Dříve při své práci komunikovali se zástupci firem, s novináři, reportéry či šéfredaktory magazínů. V případě, kdy se snaží dostat daný produkt či akci do povědomí teenagerů a dětí za pomoci youtube videí je potřeba oslovit autory těch nejúspěšnějších – a těm mnohdy není ani 15 let.

A proto – poslouchejte, jak mluví vaše děti. Třeba se vám to bude jednou hodit.

 

Markéta Zvolská, stážistka Bílý Medvěd Public Relations