CERTIFIKACE
Metodiku certifikace CMS (Consultancy Management Standard) přijalo mezinárodní sdružení národních Public Relations asociací (www.iccopr.com) v roce 2003 jako globálně platný systém certifikace kvalitativních standardů vztahujících se k řízení poradenských firem v oblasti public relations. Globální zavedení metodiky CMS předcházela lokálně platná metodika CMS, která byla vyvinuta britskou národní asociací PR agentur PRCA ve spolupráci s certifikační agenturou Det Norske Veritas (www.dnv.cz). Česká národní PR asociace APRA přijala tuto metodiku v roce 2001.
Cílem existence a užívání Consultancy
Management Standard je:
- zvýšení transparentnosti certifikovaných firem pro jejich okolí
- získání výhody ve srovnání s konkurenty, kteří daných standardů nedosahují
- zlepšení procesů a informačních toků ve firmě a tím zvýšení produktivity práce
- zajištění mezinárodní kompatibility zejména v souvislosti se vstupem ČR do EU
Získání a platnost certifikátu je podmínkou členství v APRA. Každá členská agentura musí projít úspěšně procesem certifikace, a to nejpozději do jednoho roku, ve kterém byla agentura přijata za člena APRA. Certifikaci provádí certifikační společnost. Jedná se o renomovanou společnost specializovanou na ověřování a certifikaci systémů řízení kvality a dalších firemních systémů. Certifikace se provádí v termínech dohodnutých mezi firmou (agenturou) a certifikační společností. Náklady spojené se svojí certifikací nese certifikovaná firma (agentura).
METODIKA CERTIFIKACE CMS
Pojmy
Certifikace – proces ověření splnění kritérií a vydání certifikátu (platí 2 roky)
APRA – asociace přijala globálně platnou metodiku CMS. Následně již pouze koordinuje provádění certifikace v jednotlivých firmách, ale nezasahuje do něj aktivně
Certifikovaná firma (nebo jen firma) – agentura, která prochází procesem certifikace
Certifikační společnost – nezávislá firma pověřená APRA, která ověří splnění kritérií ve všech jedenácti oblastech hodnocení a vydá certifikát
Auditor – účetní auditor s platnou licencí dle českého zákona vybraný certifikovanou firmou. Ověřuje některé skutečnosti v oblastech hodnocení č. 2 a 3
Maximální počet bodů – nejvyšší možný počet bodů, který lze získat pro danou oblast hodnocení (celkově za všech 8 oblastí lze získat až 380 bodů)
Minimální počet bodů – nejnižší počet bodů, které je třeba získat pro danou oblast hodnocení
Skutečný počet bodů – počet bodů, které přidělí certifikační společnost firmě po zhodnocení dané oblasti. Pro získání certifikátu je nezbytné získání alespoň 285 bodů celkem
Oblasti hodnocení a jejich bodování
Maximální počet b. | Skutečný počet b. |
---|---|
1. Vedení a komunikace 30 | |
2. Plánování/podnikatelský plán 50 | |
3. Neustále zdokonalování řídicích postupů 50 | |
4. Finanční systémy 50 | |
5. Řízení kampaní 60 | |
6. Spokojenost klientů 40 | |
7. Nové zakázky 40 | |
8. Řízení lidí 60 | |
Celkem 380 |
SPECIFIKACE METODIKY
1. Vedení a komunikace
Agentura musí prokázat, že jde o dobře řízenou společnost, ve které jsou jasně vymezené odpovědnosti na všech úrovních a že tyto odpovědnosti jsou v rámci celé organizační struktury dobře známy.
2. Plánování/podnikatelský plán
Prokázat, že podnikatelský plán agentury představuje realistický dlouhodobý program, který jasně vymezuje záměry a cíle agentury včetně jasně stanovených termínů. Plánem se musí řídit manažerský tým a musí být znám v rámci agentury.
3. Neustálé zdokonalování řídících a pracovních procesů
Agentura musí prokázat, že pracuje s programy, které zajišťují nepřetržité zdokonalování jejich činností a postupů, které jí umožňují dosahovat dlouhodobých záměrů a cílů.
4. Finanční systémy
Prokázat existenci efektivního a fungujícího systému finančního řízení.
5. Řízení kampaní
V agentuře musí existovat systémy zajišťující efektivní plánování, řízení a hodnocení kampaní.
6. Spokojenost klientů
Cílem této oblasti je prokázat, že agentura dlouhodobě a pravidelně sleduje úroveň spokojenosti klientů. Agentura musí metodicky zkoumat názory klientů na svou činnost a následně je používat při dalším zdokonalování služeb.
7. Nové zakázky
V agentuře musí existovat účinné systémy zajišťující rozvoj podniku, včetně procesu získávání a vyřizování nových zakázek v souladu s agenturními cíli
8. Řízení lidí
Agentura musí mít jasně vymezený a v rámci agentury všeobecně známý systém hodnocení, vzdělávání a kariérového plánování pro všechny zaměstnance.