Nejsmutnějším překvapením na rusko-ukrajinské krizi je pro mne názor Ruska. Veřejné mínění Velkorusů stojí drtivě za svým vůdcem V. Putinem, což je hlavní příčinou této války, ale to mně nepřekvapuje. Smutné je, že drtivá většina Ruska věří absurdním tvrzením, jako že malajské letadlo nesestřelili povstalci, nebo že v Donbasu nejsou ruské těžké zbraně. To je strašné, jak tak vzdělaný a veliký národ v době internetové svobody informací může podlehnout propagandě. Na druhé straně kontinentu, na britských ostrovech, probíhá ve veřejném prostoru paradoxní, ale férový souboj o odtržení Skotska a o vystoupení celé Velké Británie z Evropské unie. Svobodně za použití racionálních a emotivních argumentů v médiích i na internetu.
Proč tady srovnávám tak rozdílné problémy ve vzdálených zemích? Dívám se na ně z pohledu svého řemesla, tedy jak tyto dva národy přistupují k Public Relations. V posledních letech jsem pracoval pro ruské i britské klienty, takže ten rozdíl znám. V Rusku prakticky neexistuje Public Relations, protože tam všechny média a většinu internetu přímo či nepřímo kontroluje stát. Není tedy moc velký prostor pro soukromý, standardní PR business. Naproti tomu Velká Británie je nejrozvinutějším PR trhem na světě, s největším počtem agentur, profesionálů a investic pro soukromé i veřejné klienty. A teď si srovnejme ruské veřejné mínění a britské veřejné mínění v jejich kritických tématech: Donbas, Skotsko a EU. Jsem rád, že nejenom naše země, ale moje práce, mé řemeslo vzhlíží s obdivem k Velké Británii a ne k Rusku.
Jan Kučmáš, předseda Výkonné rady Asociace PR agentur