Není to tak dlouho, co jsem diskutoval s potenciálním klientem, který velmi dobře věděl, co od PR týmu potřebuje, ale za objem práce v objemu desítek tisíc chtěl zaplatit jen jednotky tisíc. Nedohodli jsme se, odmítl jsem ošulit kvalitu naší práce, abych se vešel do požadované ceny. Ale bohužel je to častý příběh: Zákazník vybírá PR agenturu, sejdou se mu nabídky od větších a menších hráčů i od freelancerů. Položí si je vedle sebe, nápady a servis mu přijdou vlastně podobné, tak si vybere tu nejlevnější. Rychlý úsměv z dobré a levné koupě často po pár měsících vystřídá kyselý obličej nespokojenosti.
Pokud vám někdo nabídne PR služby výrazně levněji než většina trhu, hledejte za tím zpravidla některý z následujících důvodů: 1) Dodavatel počítá s tím, že nasadí na práci juniorní tým, který nestojí tolik co zkušení kolegové. 2) Počítá s tím, že nevěnuje práci tolik času, aby se vešel do nižší ceny 3) Má problémy, které ho nutí vzít cokoliv a za jakoukoliv cenu. 4) Rád uzavře levnou smlouvu, ale pak za vámi bude každý měsíc chodit s tím, že je potřeba připlatit tady, tady a ještě tady, protože to, to a to.
Ani jeden z těchto případů vám nedá jistotu, že dodavatel v krizové hodině H všechno dobře zvládne. Po PR týmu chcete víc než jen napsat tiskovou zprávu, poslat ji novinářům a udělat monitoring. Potřebujete se spolehnout, že bude umět skutečně řešit problémy, před nimiž budete stát. Ten kdo vybírá PR jen podle ceny a nedívá se na reference agentur ani na to, co opravdu umí, bývá nakonec z levné spolupráce nešťastný.
Ondřej Kubala, člen výkonné rady APRA