V období před koncem roku se koná řada firemních i soukromých oslav. Lidé proto pijí alkohol častěji než jindy. Běžně také podstupují riziko, které by mohlo mít fatální následky – jak pro ně samotné, tak pro ostatní účastníky provozu.
Zde vstupuje do hry „kocovinový oblek“. Váží více než 17 kilogramů a tvoří ho speciální vesta, závaží na zápěstí a kotníky, čepice, brýle a sluchátka. Oblek simuluje klasické příznaky kocoviny, jako jsou únava, malátnost, pulzující tlak v hlavě a zhoršené soustředění.
V Evropě se alkohol podle průzkumů podílí na každé šesté dopravní nehodě se smrtelnými následky*. Například ve Velké Británii připadá desetina všech případů, kdy policie přistihne řidiče s nadlimitním množstvím alkoholu v krvi, na období mezi šestou a osmou hodinou ranní**. Ford si nechal zhotovit kocovinový oblek u renomovaného Meyer-Hentschelova institutu, aby na nebezpečí upozornil.
I když hladina alkoholu v krvi už nepřesahuje povolenou úroveň, řidič po oslavě může stále představovat hrozbu sobě i ostatním. Pravděpodobně je nevyspalý a má pomalejší reakce***.
Program Ford Driving Skills for Life nabízí bezplatné kurzy pro mladé řidiče. Ke konci roku 2016 bude mít na kontě již více než 20 000 absolventů ze 13 evropských zemí. Ford v něm již dříve uplatnil podobné obleky simulující jízdu pod vlivem alkoholu a pod vlivem drog.
„Provedli jsme mnoho výzkumů včetně analýzy našich vlastních řidičských schopností po večeru stráveném ve společnosti,“ řekl Gundolf Meyer-Hentschel, ředitel Meyer-Hentschelova institutu. „U kocovinového obleku jsme použili sluchátka a brýle, které společně napodobují zvýšenou citlivost na hluk při kocovině, typické zvukové vjemy při migréně, závratě a oslepující bolest hlavy.“
Jako jeden z prvních si oblek na vlastní kůži vyzkoušel Dr. Richard Stephens, odborník na alkohol se specializací na kocovinu z Keelské univerzity ve Velké Británii. „Lidé si často neuvědomují, do jaké míry mohou vedlejší účinky konzumace alkoholu ovlivňovat jejich schopnost základního fungování,“ řekl. „Kocovinový oblek to říká jasně a nahlas.“
* https://www.allianz.com/en/press/news/commitment/community/141209_fatal-traffic-accidents.html
** http://www.dailymail.co.uk/news/article-2514724/Jump-drink-drivers-caught-limit-morning-after.html
Kontaktní osoba
Jméno: Martin Linhart
Funkce: Ředitel vnější komunikace
Telefon: 234 650 180
E-mail: mlinhart@ford.com
Zodpovědný account manager
Kateřina Nováčková
katerina.novackova@amic.cz