Organizátoři v pořadí již čtvrtého PR Summitu – Blue Events a asociace APRA, vybrali pro letošní ročník horké téma „Change Management – komunikace při řízení změn“. Na konferenci měly místo jak zkušenosti expandující české softwarové firmy, tak i změny v nastavení komunikace radnice malého města, stejně jako změna kultury v tradiční pojišťovací společnosti. Odpolední panelová diskuse dala prostor manažerům čtyř tradičních českých značek, které hledaly a našly novou tvář a nový přístup k marketingu a komunikaci se zákazníky. Součástí konference byla i přímá volba PR Osobnosti roku, kterou se stal David Ondráčka z Transparency International. Závěr programu patřil již tradičně prezentační soutěži komunikačních profesionálů s názvem RIC PIC. Letos na téma prezidentských voleb. Do pražského hotelu Pyramida přišlo více než 160 účastníků konference. Zvýšil se počet účastníků z oblasti veřejné správy a PR manažerů působících tzv. in house.

V rámci prvního bloku, který moderovala Pavlína Reiselová, členka výkonné rady APRA, se v prezentaci Z Brna na konec světa podělil o své zkušenosti Ricardo Adame, vicepresident pro komunikaci softwarové firmy AVG. Tato brněnská společnost se stala první českou firmou, která upsala své akcie na newyorské burze. Jako mnohem významnější změnu však vnímá rozmach sociálních médií. „Doporučení, která si lidé předávají na internetu, jsou dnes pro spotřebitele nejvlivnějším zdrojem informací,“ prohlásil Adame. Novým trendům se musela přizpůsobit i jeho firma. „Snažíme se přemýšlet, jako kdybychom byli mediální společnost a chovat se jako dodavatel mediálního obsahu. Na internetu jsme proto např. spustili multimediální tiskové středisko.“ Následovala prezentace Petra Míkovce, ředitele pro rozvoj v ČEZ, s názvem Turbulence v energetice: připoutejte se prosím. Popsal výzvy interní i externí komunikace související s radikální proměnou odvětví. V posledních letech se ČEZ musely vyrovnat s liberalizací trhu s elektřinou, prodejem emisních povolenek a podporou obnovitelných zdrojů a nyní se připravují na změny obchodního modelu reagujícího na nárůst počtu regionálních a nezávislých výrobců energií z obnovitelných a decentralizovaných zdrojů. Petr Míkovec zdůraznil nezbytnost důkladné interní komunikace, která vedle kontinuální komunikace s investory zavádění změn podmiňuje.

Druhý dopolední blok řídila Denisa Kasl Kollmanová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK. S příspěvkem Stará značka, nový obsah se o své zkušenosti z revitalizace české značky ETA podělil bývalý ředitel společnosti Roman Stupka. „Vzhledem k problémům firmy po ukončení vývoje a výroby v ČR jsme se na začátku roku 2011 rozhodli, že změníme všechno, co půjde. Nový obsah značky jsme postavili na designu, kvalitě a konceptu „chytrých řešení“. Ukázalo se, že dobrá značka má obrovskou sílu a inovace a kreativita vedou k úspěchu,“ uvedl Stupka. Velký úspěch měl starosta Kuřimi Drago Sukalovský s příspěvkem Otevřeno x Zavřeno: Proměna komunikace ve státní správě. Město Kuřim získalo druhé místo v soutěži, která hodnotí komunikační otevřenost úřadů. Starosta nastínil v oblasti samosprávy nezvyklé komunikační metody – např. diskusi k územnímu plánu nastartoval distribucí komixu do poštovních schránek občanů města. A chystá se zavést třeba i mystery shopping. „V dialogu s občany, který vedu i na Facebooku, se nebojím říct i nepříjemné věci. Vyplatí se to,“ prohlásil Sukalovský, který zdůraznil rovněž nezbytnost kontinuálního vzdělávání a tréninku úředníků v komunikačních dovednostech. Dynamické vystoupení Pavla Řeháka, CEO České pojišťovny, představilo změny, kterými prošla za poslední dva roky tato tradiční pojišťovací společnost působící v Čechách již 185 let. Nastartování nového přístupu zaměstnanců k zákazníkům Pavel Řehák inicioval jednoduchou otázkou, kterou kladl svým zaměstnancům: Proč tady jste? „Musíte najít lidem smysl, proč chodí do práce, jinak nemůžete očekávat nadstandardní výkon. Všichni musí vědět, že posláním naší pojišťovny je pomáhat lidem v krizových situacích,“ představil svoji vizi. „Nyní vytváříme kulturu, která umožní našim zaměstnancům překvapovat klienty. Spustili jsme dokonce interní soutěž na téma překvapení klienti.

Z pěti kandidátů nominovaných odbornou porotou na PR osobnost roku 2012 byl hlasováním účastníků konference zvolen David Ondráčka. Byl oceněn za „neúnavnou aktivitu ve vedení Transparency International ČR, která napomohla tomu, že se téma korupce dostalo do popředí zájmu i politické reprezentace“. Pan Ondračka byl svým vítězstvím potěšen, nicméně i překvapen, neboť jak sám řekl: „To, co dělám, nedělám pro PR.“ Čtyři účastníci odpoledního diskusního panelu řízeného Markem Hlavicou, nezávislým konzultantem komunikace, představili zkušenosti se změnami marketingu tradičních českých a slovenských společností. Diskuse Jak značky z období socialismu našly novou tvář se zúčastnili Robert Janča, marketingový ředitel Artport/ Botas66, Jan Prokop, Brand manažer Prim, Miroslav Velfl, ředitel DBK Praha a paní Egle Wehle, Brand manažerka Kofola Česko Slovensko. „Oživení značky Botas jsme řešili PR komunikací, což se ukázalo jako dobrá a velmi levná cesta,“ uvedl Janča.

Posledním bodem programu provázela herečka a moderátorka Iva Pazderková. Soutěž RIC!PIC! o nejlepší komunikační strategii pro prezidentské volby byla kláním šesti statečných: Davida Brady, Cream Prague; Vladimíra Bystrova, Bison & Rose; Lenky Čábelové, PWC; Petra Holce, Reflex; Jana Kučmáše, AMI Communications a Petra Šourka, Corrupt Tour. Za neutuchajícího smíchu a tekoucích slz účastníků PR Summitu byl přítomnými zvolen jako vítěz David Brada, který boj prezidentských kandidátů opanoval heslem: „Nechceme na Hrad žádného panáka!“, aby tak zvítězil jeho kandidát Jägermeister.