Do 10. dubna můžete podávat přihlášky do 12. ročníku České ceny za public relations. Víte ale, jak správně přihlášky vyplnit? Přečtěte si 8  tipů Rosti Starého z PR.Konektoru, členské agentury, která ceny sbírá i v zahraničních soutěžích. 

Vyhrát zahraniční soutěž není jen velká radost, ale určitě to i pozitivně ovlivní váš byznys. Kromě slávy, kterou sklidíte, a kterou nepřeceňuji, to obvykle utuží váš vztah s klientem, dá vám to příležitost na příštích new byznys schůzkách machrovat s předešlými oceněními a taky to funguje dobře dovnitř do agentury, motivuje to vaše kolegy a dává jim to pocit, že pracují ve správné firmě. Protože z rozhovorů s Paulem Holmesem (Sabre Awards) či Marcem Oliverem Voigtem (European Excellence Awards) jsem se dozvěděl, že z Česka se projektů hlásí poměrně málo, a nám se v posledních letech dařilo (například právě na European Excellence Awards jsme zvítězili třikrát), rozhodl jsem se shrnout naše zkušenosti ze zahraničních PR soutěží a podpořit úspěch českého PR oboru v zahraničí. Následuje check list, který když dodržíte, cena vás nemůže minout.

  1. Zaujměte prvními řádky

Porotci to opravdu nemají jednoduché. Například u Sabre Awards hodnotí každý porotce přes sto kampaní a to už je řehole. Pokud si nezískáte jeho pozornost hned prvním odstavcem, vystavujete se velkému riziku, že ty další ani číst nebude.

  1. Vyprávějte příběh

Pokud jste prošli testem prvního odstavce, měli byste zvládnout napsat poutavě i zbytek přihlášky. „Soupis všech činností v žádném případě nestačí. Porotce musí přihláška bavit, musí se dobře číst a měla by být vlastně takovým krátkým příběhem úspěšné kampaně,“ radí Christoph Schwartz z Eurocom Worldwide, bývalý porotce Sabre Awards.

  1. Jasně a stručně

Většina přihlášek má daný limit, do kterého se s texty musíte vejít. Není nutné jej vyčerpat. Důležité je, aby byla přihláška jasná a všichni dobře pochopili, co jste dělali. Vyplatí se soustředit na hlavní linii kampaně a nezabíhat příliš do detailů, které přihlášku obvykle znepřehlední a zamotají. Mějte také na paměti, že největší váhu má obvykle dobrý nápad. „Porotci se vždycky snaží hodnotit projekt z řady hledisek: kreativa, exekuce, výsledek atd. Ale většinou, ať chcete či ne, hledáte podvědomě hlavně zajímavý nápad, který si dokážete představit, že může být realizován „kdekoliv a kdykoliv“. I včetně toho, že se vejde do standardních rozpočtů klientů,“ doplňuje Radek Vítek, výkonný ředitel PR.Konektoru a předseda letošní poroty Golden Hammeru.

  1. Multimédia

Prakticky ke každé kampani dnes mají kromě textu porotci k dispozici multimediální přílohy. Video se v zásadě přesunulo z kolonky „výhoda“ do „nezbytnost“, pokud video nemáte, musíte mít alespoň úžasnou infografiku, vizuály atd. Samotný text už dnes žádnou soutěž nevyhraje.

  1. Konali jste dobro?

Jednoznačný trend posledních let – oceňují se kampaně, které kromě komerce zároveň „konaly dobro“. „Lidé chtějí věřit tomu, že jsou v opravdovém vztahu se značkou, že to není jen o prodeji,“ říká Paul Holmes. „A jedna z cest, jak to dělat, je zabudovat do komunikace CSR element. Lidem to přináší pocit, že s vámi sdílí nějaké vyšší hodnoty, vášeň, přesvědčení a empatii.“ CSR element je zkrátka v kampani velké velké plus, pokud jste se zaměřili jen na zvýšení prodejů, musíte být dvojnásob dobří. A naopak – pokud jste měli možnost kreativním způsobem konat dobro, určitě projekt přihlaste.

  1. Výsledky, nejlépe ty obchodní

Důležitým faktorem hodnocení jsou samozřejmě výsledky. Ale pozor! Na dříve tolerované AVE většinou zapomeňte. „Porotci k AVE vůbec nepřihlíží, upřednostňujeme ty, kteří výsledky demonstrují celkovým zásahem, engagementem, výzkumy, konverzí a tak dále,“ vysvětluje Marc Oliver Voigt, pořadatel European Excellence Awards. Na co ale porotci slyší jednoznačně nejvíc, je dopad na byznys. Máte-li k dispozici jakékoli takové číslo, postavte výsledky na něm. Nezapomeňte ale, že soutěžíte s agenturami z mnohem větších trhů. Nezbytné je proto vztáhnout výsledky k českým reáliím a uvádět je v kontextu s možnostmi, které jste měli. Většina přihlášek obsahuje kolonku „alokovaný rozpočet“. Pokud můžete, vyplňte ji. Porotcům to pomůže poměřit vaše výsledky s konkurencí z větších trhů – a pro vás to obvykle samozřejmě vyzní příznivě.

  1. Více kategorií

Pořádat soutěže je velký byznys, kategorií je několik desítek a vyšší počet přihlášek je finančně zvýhodňován. Nejsnazší je obvykle bodovat v kategorii regionální, vyplatí se ale přihlásit jeden projekt do více kategorií. A to i proto, že různé kategorie rozhodují různí porotci, a tak se může klidně stát, že zatímco jednu kategorii vyhrajete, v jiné nejste ani na shortlistu. Přihlášky samozřejmě nejsou levné (např. Europen Excellence Awards stojí 290 – 390 euro jedna), takže do rozhodování vstupuje i finanční aspekt. Pokud ale volíte mezi tím, zda přihlásit víc různých kampaní po jedné kategorii, nebo jednu kampaň do vícero, doporučuji druhou variantu. Vyberte to nejlepší, co máte, a dejte to do všech relevantních škatulek.

  1. Zkoušejte různé soutěže

Na výběr je soutěží celá řada, každá má svůj styl. Nemusí se vám dlouhodobě dařit v jedné (nám, a zdá se, že Čechům obecně, moc nesedí Golden Drumm) přitom s podobně koncipovanou přihláškou byste v jiné bodovali. Vyplatí se najít tu, která vám sedne, a soustředit se na ni.

Ať už to bude Sabre Awards, European Awards, Golden Drumm nebo další, držíme palce.

Rostislav Starý, partner PR.Konektor