TOP 10 v PR
I přes ekonomickou recesi poptávka po poradenských službách v PR
v roce 2001 rostla průměrně o 15,3 %
Praha 20. února 2003 – Asociace Public Relations Agentur (APRA) dnes uveřejnila pořadí prvních deseti PR agentur za rok 2002. V žebříčku sestaveném podle objemu čistých tržeb (tzv. income fee) vykázalo Top 10 členů APRA celkové tržby za PR služby ve výši 326,76 miliony Kč, což představuje 82 % z celkového objemu 396,97 milionů korun income fee všech řádných členů asociace. Podobně jako je tomu v zahraničí i v České republice zaznamenal statisticky sledovaný trh PR služeb meziroční pokles, a to o 9%.
„V roce 2002 prvenství z loňského roku obhájila agentura AMI Communications. Na druhé místo se nově vyhoupla agentura EMC a třetí místo obsadila agentura B.I.G. Prague,“ uvedl výkonný ředitel APRA Luděk Kraus. „Mezi Top 10 APRA se poprvé objevily agentury ExMise Public Relations a AC&C Public Relations,“ dodal Kraus.
„Situaci v České republice nepovažuji za dramatickou, neboť kopíruje vývoj na klíčových trzích ve světě,“ uvedl k přehledu Jiří Hrabovský, předseda Výkonné rady APRA. „V období ekonomické recese se firmy soustřeďují na splnění krátkodobých obchodních cílů, zatímco výsledky public relations mají dlouhodobější charakter,“ doplnil Hrabovský.
Pořadí prvních deseti PR agentur za rok 2002 a srovnání s výsledky za rok 2001:
Agentura | Income fee 2002 (v mil. Kč) | Income fee 2001 (v mil. Kč) | Nárust v % | Billing 2002 (v mil. Kč) | Billing 2001 (v mil. Kč) | Nárust v % |
AMI Communications | 60,80 | 57,00 | 6,67 | 112,50 | 111,00 | 1,35 |
EMC | 41,50 | 35,90 | 15,60 | 70,50 | 66,50 | 6,02 |
B.I.G. | 41,40 | 37,20 | 11,29 | 87,10 | 98,40 | – 11,42 |
Ogilvy Public Relations | 38,06 | 46,36 | – 17,90 | 57,22 | 60,90 | – 6,04 |
Donath-Burson-Marsteller | 30,30 | 47,60 | – 36,34 | 34,20 | 53,30 | – 35,83 |
GCI Praha | 26,43 | 26,40 | 0,11 | 35,12 | 33,70 | 4,21 |
IMPACT | 24,70 | 22,90 | 7,86 | 93,70 | 63,90 | 46,64 |
ExMise Public Relations | 21,57 | 13,12 | 64,41 | 45,52 | 17,46 | 160,71 |
AC & C Public Relations | 21,20 | 21,10 | 0,47 | 47,20 | 49,80 | – 5,22 |
PREVIA ČR | 20,80 | 26,30 | – 20,91 | 32,00 | 36,90 | – 13,28 |
Poznámka: Billing – zahrnuje celkové výnosy agentury (kompletní účtová třída 600)
Income fee – Billing mínus přímé náklady přeúčtované klientům
* * *
Asociace Public Relations Agentur vznikla v roce 1995. V současné době sdružuje 17 řádných a 13 přidružených členů, což představuje zhruba 75 % českého trhu služeb v oblasti public relations APRA byla jako první asociace public relations agentur ve střední Evropě přijata za člena ICCO – mezinárodního sdružení národních asociací PR agentur. Hlavním cílem APRA je zvyšování kvality a profesionality v oboru public relations. Aktivity se zaměřují na oblast vzdělávání, podporu kvality služeb, osvěty a etiky.
Pro další informace kontaktujte, prosím: Luděk Kraus, výkonný ředitel APRA, tel. 224 875 320, 603 112 132, e-mail: ludek@apra.cz
Jiří Hrabovský, předseda Výkonné rady APRA, tel. 224 828 063, e-mail: jhrabovsky@ewingpr.cz